EGYPT
ismeretlen 2006.07.04. 20:47
EGYPT
Egy letnt kor titkai
Az kori Egyiptom csods, titokzatos vilga sokakat rabul ejtett mr. E letnt kultra vallsa s mvszete, hihetetlen, az akkori viszonyok szerint kivitelezhetetlen, mgis elkszlt s azta is fennmaradt alkotsai, lenygzik a kutatkat s a laikusokat egyarnt. Igazn nem frasztlak most titeket az errl alkotott nzeteimmel, azt javaslom, akiket rdekel a tma olvassa el haznk legismertebb egyiptolgusnak, Kkosy Lszlnak a knyveit, de ugyanakkor ismt a figyelmetekbe ajnlom Graham Hancock : Istenek kzjegyei cm knyvt is...
A Cryo kalandjtka Karnakban, III. Ramszesz uralkodsnak huszonkilencedik esztendejben, mr az j-birodalom korban jtszdik. Ramose egy teljesen tlagos ember, aki klnleges helyzetbe kerl. Apja, aki egybknt rnok, gyanba keveredik egy srrablsi gyben s finak kell bebizonytania rtatlansgt. Ha ez nem sikerl hrom napon bell, vgrehajtjk az tletet, ami mi ms lehetne, mint hall. St, a nevt is trlik a trtnelem tblirl s nem lehet mlt nyughelye sem ... Ennl szrnybb vg egy rtatlan embernek elkpzelhetetlen, termszetes hogy ezt Ramose nem hagyhatja annyiban, ki kell nyomoznia ki kvette el az apja nyakba varrt bnket...
Teht az szerepben kerlsz ebbe a specilis 3D vilgba, melynek megteremtsben tbbek kztt a Louvre munkatrsai is segtettek. A helysznek, a szereplk, a sztori s az esemnyek igyekeznek minl realisztikusabban kvetni a tbbezer ves kultra hagyatkt. Lssuk ht hogy sikerlt nekik!
I. Sethi srja
Montoumes, Medjai vezetje mr vr rd. Szerencsre ad egy fklyt, gy nem kell fny nlkl leszllnod a stt srba. Ellt egy adag j tanccsal is, de persze hiba kred, majd bolond lesz veled menni. Odalent annyira hangulatos, hogy szinte reztem a falakbl rad hideget. A falak csodlatos szpsgt nyugodtan kilvezheted, itt mg nem kell sietni, az idlimit nem olyan szigor. Rgtn az els tjrnl letveszlyben leszel, lezuhanhatsz. Keresd meg a folyosn a falnak tmasztott deszkt (plank). Ezt kell hasnzlnod a szakadk fltt, hacsak nem akarsz rvid ton csfos vget rni. Ahogy a termeket felfedezed, az egyik bels teremben tallsz majd egy botot is (rod). Egszen addig menj lefel, amg a legszebb, sznes festmnyekkel dsztett teremben megtallod a fiatal Inkerkhaout s Imennakht-ot. Egyikk azonnal visszakveteli tled a botot, de aztn megbkl s vgl egsz bartsgosak s beszdesek lesznek mind a ketten. A kzelkben tallhatsz egy krakst, amit rdemes alaposan tkutatni s megvizsglni. Az egyik darabon a pvin rajz mellett a sr trkpe is rajta van ... Ha a kis teremben megtalltad az amulettet rz kgyt, krd vissza a botot, klnben megmar. Az amulet klnben az egyik falusi munks. Imennakht elmondsa szerint azonban a To-tl kapott papr nem lesz elg az rnek, ahhoz hogy beengedjen. Ms mdot kell majd keresni, hogy bejuss oda. Egybknt a botot ugyan csak hajnalig adjk klcsn, de nem kell foglalkoznod a visszaszlltssal. Felttlenl hasznlnod kell Ptah kpnl a kdolt zenetet, enkl Montoumes ki sem enged innen. Ha ez megvan beszlj megint Imennakhttal s ad neked egy gyrt, amivel bejuthatsz a faluba.
A trtnet szempontjbl ennyi a fontos, de azrt rdemes alaposan krlnzni a srban, mert rdekes dolgokat tudhatsz meg.
Deir el-Medineh
A falu re, Pentaour a hrnek megfelelen elg agresszv, de ha megmutatod neki a gyrt, megbkl s mris szabad az t. Kezdhetsz is minden egyes hzba bekopogtatni,rdekldni, nyomozni. Az elnptelenedett faluban tbbnyire lmos, fradt s agresszv emberek maradtak, de azrt nmelyikkbl ki lehet szedni nmi informcit. Az egyik hzba be is mehetsz. Itt tallsz egy tzgyjt szerkezetet (fire-lighter and tow) s ugyanitt megvizsgland a pedjet is. Ezt ne felejtsd el mert fontos, mgpedig azrt, mert a kdolt zenet egy jabb titkra fny derlhet. A faluban nem lesz nehz belebotlani Penmeneferbe. Vgre egy kedves ember! Nem sok rtelmeset tud mondani, de legalbb segtksz. Az egyik siktorban (st, pontostva az egyetlenben) beszerezhetsz egy ltrt is. A futca vgn dekoratv nszemly kzli, hogy akrcsak a tbbiek, sem ltta Horit napok ta. Szavaibl kiderl, hogy tetszel neki, de ne engedj a csbtsnak, mert ha eltntorodsz a feladatodtl, mr vge is a jtknak. A kzelben egy reg kuporog a fldn, de csak azt hallja amit akar s az hsgrl beszl. A helyzet elgg kiltstalannak tnik ... Na j, nem hagylak benneteket ktsgbe esetten bolyongani ebben a kicsi faluban. A csbos hlgy mellett balra tmassztok a ltrt a falhoz. Amint kezdentek felmszni, rgtn tolvaj-t killt, ezrt neki kell adni a gyrt, hogy csendben maradjon. El is tnik szpen, szabad az t Hori hzba. A bels szobban, a kosrban megtallod a trtt amulett msik felt, de nem kivenned kell belle, csak illeszd ssze a kt darabot, hogy sejtsed bizonysgg vljon.
Ugyanitt a fali rekeszbl szerezhetsz egy ezst urnt (silver urn). Emeld fel az gytakart, egy titkos lejratot tallsz a pincbe. Menj le, mert szegny Horin mr nem segthetsz, de a nla lv papirusz hasznos lehet. Ezutn menj a jobbra nyl siktorba (az reg eltnt), s az ajt flfrl vedd le a pecket (pin) s rgtn nyisd is ki vele a zrat. A bonyolultnak tn feladvnyt sajnos nem lehet elrontani. Rgtn a bejrat mellett tallsz egy lmpt, tedd el s irny a stt szoba. Gyjtsd meg a lmpt s vizsgld meg az usebti trolt (casket of Oushebtis). Egy trt tallsz benne ... hmmm. Vgd zsebre az egszet, aztn ki innen. Nicsak, esteledik! Penmenefer is hazatrt mr, de nem fog haragudni, ha betrsz hozz. Mutasd meg neki a Hori kezbl kivett papiruszt. Itt tallod Imennakht-ot is, beszlj vele! Mivel Tchai kt napja elhagyta a falut, mehetnk tovbb, csak eltte bizonytkot kell felmutatnod (szerencsre szolglhatsz ezzel, ne felejtsd hogy nlad a tr). Pihenj le btran, ahogy Penmenefer tancsolja. lmodban majd titokzatos dolgok trtnnek ...
A balzsamoznl
Kopogj be a leghts ajtn s mutasd meg az usebti tartt Embelmernek. Amg el van foglalva a dobozzal, osonj be s emelgesd fel a lepleket. Szerintem mr meg sem fogsz lepdni amikor megtallod Tchai testt. A Hori hzban tallt papiruszt kell hasznlnod a nyakknl. A nygs balzsamozval folytatott csevely utn gazdagabb leszel kt debennel. Kvesd t s oldd meg a feladvnyokat. Ehhez elszr vedd fel a kvetkez trgyakat: Oudjat eye, Ouadj-small column, Djed-Pillar s Tit Knot). Majd tedd ket a helykre. A trgyak elhelyezshez sok szerencst (nem nehz)! Ezek utn vgre megbkl ez a nem tl bartsgos ember s szabadon mszklhatsz az pletben. Mieltt kilpnl innen menj a kegytrgyak szobjba s a zld szarkofgon megtallod a megfejtend zenet jabb darabjt (Heri). Ennek rmre gyere ki onnan, jhet az anim.
A nemes srja
A klausztrofbisoknak csak szlok, egy srba lesznek zrva, ha nem is tl hossz ideig. A lmpa meggyjtsa utn mindjrt bartsgosabb lesz a helysg hangulata s knyebb megtallni a kst s a bumerngot is. A kssel utat vjhatsz magadnak a falba (?!). Itt rgtn ki is mszhatsz. Szltsd meg az elmlylten rajzol fickt, majd menj ki onnan s beszlj az regasszonnyal (weeping woman). Vizsgld meg alaposan amit mutat, klnsen ajnlom figyelmedbe a nyolcadik ikont (jabb dekdol rszlet!). Ezutn trd fel neki, eddig mire jutottl: Segteni fog, s megmutatja az utat, merre folytathatod a nyomozst.
Panehesy hza
Az rnek add oda a kt debent s nem fog tbbet akadkoskodni. Vigyzz, amint bertl a kertbe lni fognak rd s ha nem igyekszel, hamar keresztl fr egy nyilvessz, szval az jszt a bumerng segtsgvel gyorsan”szedd le”. Ezutn menj s keresd meg a hzat, s a cicval egytt lpj be az ajtn. Keresd meg a kamrt s a tejes tlad vidd abba a szobba, ahol a macska mindig nyvog. Amikor megjtt a hzi kedvenc, vedd le rla a flbevalt s ugyanebben a szobban a falban nyisd ki a titkos rekeszt. Vedd ki s olvasd el a levelet. Ugyanitt tallsz egy elefntcsont lapocskt is (ivory square). Ezutn mdszeresen kutasd t a szobkat s gazdagabb leszel jnhny trggyal (kohl tube, qusekh-neclace, wig, tunic). Sminkeld ki magad a tkrnl s vedd fel a parkt! Ne sokig csodld magad a tkben, mert rmlmaid lesznek ... Mutasd meg a nyaklncot a hzvezetnnek s ezutn mr mehetsz is a fels szintre. Siess ki a teraszra s a Senet jtk hinyz rszbe illeszd be a pnclszekrnyben tallt elefntcsont lapocskt. Eztun nzd meg a megfejtett zenetet s a megfelel sorrendben rintsd meg a jtk megfelel ngyzeteit (Heri - Pedjet - Ptah - Nefer). A megnyl titkos rekeszbl kiveheted az oszlopos terem trkpt. Mr jn is a hzgazda s kihv egy letre-hallra szl jtkra, amit ugyan hiba nyersz meg, de muszj vgigjtszani. Egsz j kis game ez a Senet, kr hogy nincs lehetsg mg egy partyra, hanem meneklni kell a teraszon t...
Amon-Re birodalma (Karnak)
E gynyr jszakai tjon legyen az els, hogy megkeresed az Aamerout nev hlgyet. Nem lesz nagy feladat, hiszen ott ll a bejrat mellett. Beszlgess el vele (akr tbbszr is), majd segt hogy bejuss. Odabent elg knny elveszni a hatalmas, m gynyr oszlopcsarnokban. Ha kvetkezetesen kutatsz (azrt trkpezni nem kell), elbb-utbb biztosan megtallod a feljrathoz vezet utat. A fels teraszon a pap egy mekhetet ad, no meg egy feladatot ... Az ott ldgl segdre klikkelve a mekhettel, megnzheted a csillagokat s knnyen megtallod azt a bizonyos srgt is (pontosan a fick feje felett van). A papot rgtn az els lpcsfordulnl tallod meg egy kis flkben, ha elgedtelen az ”eredmnnyel”, menj vissza s prbld meg jra. Ha vgre lokalizltad a srga csillagot, akkor jabb feladatot kell megoldanod. Vedd fel a fldrl a csszt, majd vizsgld meg a klapszidrt. Mondd el a papnak, mit lttl. erre rgtn elmegy, hogy utnna nzzen a klns tnyeknek. Merd ki a vizet a csszvel a vzirbl, majd a ks segtsgvel szedd ki az els perdnt bizonytkot a tlbl. Menj le az oszlopokhoz s ha megnzed a nlad lv trkpt, megltod, hol tallod a kvetkez elemet. Sietned kell, mert az id pereg! Gyorsan meg kell tallnod a srlt talapzat oszlopot. Ez taln a legnehezebb rsz a programban. gy kell : a kijrattl egy lps elre, majd balra egszen amg lehet, s ott ismt egyet jobbra, rgtn ott van a jobb oldali oszlop tvnl.Ha megvan a msodik nyom is (element of the chest necklace of Sethi I), mutasd meg Aamerout-nak ... Mr jn is a zranim els rsze, melyben beszlned kell To-val s be kell bizonytanod Ptahnefer bnssgt. Ehhez els lpsben tpd fel a tunikjt, majd a kt elemet illeszd a nyaklnchoz. ... Mr jn is a happy end ... animci hegyek s a tbbi...
|