Civilization III: Tippek
ismeretlen 2006.07.04. 20:05
Civilization III: Tippek
A 2001-es v legjobb krkre osztott stratgija tlsgosan is sszetett lett ahhoz, hogy egyetlen cikkel letudjuk. Ezrt is hatroztuk el, hogy ksztnk egy tippgyjtemnyt, amelyben a kezd s a halad jtkosok is megismerkedhetnek azokkal az rdekessgekkel, melyek mg lvezetesebb tehetik ez a remek jtkot. Ezek a tippek azonban csak a jghegy cscst kpezik, errl a fantasztikus jtkrl tbb knyvet lehetne rni, teht ez a kis sszellts tvolrl sem lehet teljes.
Az elkszletek s a kezds
Alaposan fontoljuk meg, milyen stlus jtkot szeretnnk, s ehhez vlasszuk ki a megfelel npet. Akinek nem flik a foga a harchoz, az ne vlasszon katonai nemzetet, mivel nem tudja majd kihasznlni annak elnyeit. A vallsos npek egyik legnagyobb elnye az, hogy az anarchia kormnyvltskor csupn egyetlen krig tart, ezutn felll az j kormny. Ez azrt igazn hasznos, mert hbor esetn pillanatok alatt tkapcsolhatunk despotizmusba, gy a lakossg nem fog fellzadni a hbors helyzet miatt, a bkekts utn egy krrel meg mr ismt demokratikus llamban fognak tevkenykedni. Kellemes lehet mg az ipari civilizcikkal jtszani, az dolgozik ktszer olyan hatkonyan dolgoznak, radsul, amint fejlettebb korba lpnk, ezek a civilizcik ingyen hozzjutnak egy-egy jabb tudomnyos felfedezshez.
Kezdskor azonnal ptsk fel a vrosunkat, ne keresgljnk jobb helyet a fvrosnak (tl sok idt vesz el). Abban az esetben, ha a gp vletlenl sivatagba vagy a tundrra rak, inkbb kezdjnk j jtkot. Ezutn jhet nhny harcos s telepes. A telepesek szpen induljanak el a ngy irnyba, s addig meg se lljanak, mg el nem rik a tbbi civilizci hatrt. Itt ptsk fel a hatrvrosainkat, majd erstsk meg ket nhny vdelmi egysggel. Az j vrosok leteleptsekor vegyk figyelembe a termszeti adottsgokat. Rszestsk elnyben azokat a helyeket, ahol van ivvz s elegend lelem (tehn, kalsz). Nagyon hasznos a luxuscikkek jelenlte, ezekkel nagyszeren lehet kereskedni, valamint boldogabb teszik a npessget. Ezutn hzzunk fel minl elbb kulturlis pletet (templomok, katedrlisok, knyvtrak...). Akadlyozzuk meg, hogy a gp keresztlhaladjon a terletnkn, s ha nem hallgatnak a szp szra, akkor fogjuk el a telepeseit (kt idegen munkst kapunk cserbe). Abban az esetben, ha nem akarunk hborzni, akkor az ellenfl frissen lerakott vrosai mell teleptsnk kt sajtot, majd induljon el a kulturlis hadvisels. Ezzel a mdszerrel gyorsan s hatkonyan elfoglalhatjuk a legjobb terleteket, radsul megakadlyozzuk, hogy az ellenfl tegye ugyanezt. Ne feledkezznk meg a feldertsrl se. A barbr npek faluiban rengeteg hasznos technolgit tanulhatunk meg. Mindig mentnk egyet, mieltt bemegynk egy ilyen faluba, mivel gyakran kapunk neknk nem tetsz dolgokat (barbr harcosok tmads, 25 arany, a krnyez rsz feltrkpezse...) Menjnk r a technolgikra, azok rnek a legtbbet. Gondoskodjunk arrl, hogy elegend vros legyen a birodalmunkban, 10-15 fejlett telepls nlkl az ellenfl nagyon gyorsan bedarl.
A gazdasg
A hasznljuk ki okosan a vrosok npessgnvekedst. Vzvezetk nlkl legfeljebb hat fs vrosok hozhatk ltre, e fltt a nvekeds krba vsz. Ezt ne engedjk, mindig gyrtsunk egy munkst, mieltt elrnnk ezt a limitet. A munksok hada pillanatok alatt megmveli a krnyez fldeket, radsul az Aquaduct felptse utn a munksokat gyorsan be tudjuk olvasztani a vrosok lakossgba, gy elrve a 12 ft (a krhz megptse utn ismt eljtszhatjuk ezt a mkt). Rengeteg pnzt kereshetnk a trkpek s a technolgik eladsval. A lnyeg az, hogy ugyanabban a krben kell felknlnunk ezeket az sszes ellenflnek, hogy ne tudjanak megelzni minket. Ezrt fontos mr rgtn a jtk elejn kapcsolatba lpni velk, gy ebbl mi hzunk elszr hasznot. A kutatst mindig lltsuk magasra, s figyeljk meg, mikor van htra mr csak nhny kr. Ekkor kezdjk el cskkenteni a kutatsra fordtott sszeget egszen addig, amg a befejezsig htralv krk szma nem vltozik. Ezzel a mdszerrel jelents sszegeket takarthatunk meg a kincstr szmra. Abban az esetben, ha elgedetlenkedk jelennek meg a vrosban, vegynk ki a termelsbl egy munkst, s kpezznk belle szrakoztat mvszt. Ez nveli a boldogsgot, s az istenadta np jkedven dolgozik tovbb. A kvnatos csodk rdekben (piramis, a nagy knyvtr, Leonardo mhelye...) dolgozzunk kicsit elre. Alaposan tanulmnyozzuk t az enciklopdit, s keressk ki, milyen fejleszts szksges ezek elksztshez. Kezdjk el a kutatst, majd ezzel egy idben a vrosban lljunk r egy palota ptsre (a lnyeg az, hogy j sok pajzsba kerljn). Arra azrt nagyon figyeljnk, hogy a technolgia elbb legyen meg, mint a palota. Amint a tudsaink befejeztk a munkt, egyszeren kapcsoljunk t a majdnem befejezett palotrl a csodra, s mris jelents elnnyel indulunk a versenytrsakkal szemben. Fontos tudni, hogy a csodk ptst semmiflekppen nem lehet felgyorstani. Nem mkdik az erdk kitermelse (10 pajzsot kapunk), s nem lehet a rgi megunt egysgeket sem feloszlatni a csodk ptsekor (jobban mondva fel lehet, de az rtk kapott pajzsok nem kerlnek be a csoda ptsbe). Az tkapcsols sem fog mkdni, teht ha a palota ptst felgyorstjuk fakitermelssel vagy egysgfelszmolssal, akkor nem lesz ksbb lehetsgnk tkapcsolni a csodra.
Mr a jtk kezdettl fogva ptsnk bnyt azokra a sksgokra, melyeken pajzsot termelhetnk, s ntzzk azokat a terleteket, ahol nincs pajzs. Ez azrt fontos, mert csak azok a sksgok rszeslnek a vast ldsos hatsbl (50% pajzstbblet), melyeken pajzs s bnya egyttesen tallhat.
A hadvisels
A kulturlis s technikai gyzelem kivvsa meglehetsen unalmas lehet a trelmetlenebb jtkosoknak. ket - gondolom - sokkal jobban lelkesti egy j harci eszkz kifejlesztse, mint mondjuk egy katedrlis felptse. A katonai plynak is megvannak a maguk elnyei, csak tudni kell ket kihasznlni. Hrom igazn j nemzetet tudok ajnlani azoknak, akik mindenflekppen hadisvnyre szeretnnek lpni. A perzsk klnleges egysge az immortals, ezek a legjobb tmad egysgek az korban. Nagyon korn megkapjk ket, gy pillanatok alatt le lehet igzni a gyengbb civilizcikat. Az irokzek is remek hdtknak bizonyulnak, fknt akkor, ha elegend lovas szolgl a hadseregkben. A harmadik np a rmai, az k lgisai megfelel szmban rettegs alatt tarthatjk az kori birodalmakat. Ne feledkezznk meg a barbr hordk tmadsairl sem. Ezek a harcosok s lovasok ltalban jval gyengbbek, mint a mi katonink, ezrt idelisak arra, hogy a regulris haderkbl gyorsan elitkatonkat faragjunk. Az elit fokozat elrse utn azonban azokat az egysgeket ajnlatos kivonni a barbrvadszatbl, engedjk t a terepet a zldfl trsaiknak. Amennyiben hadat zennk egy msik birodalomnak, gy mindig elit katonkat hasznljunk tmadsra. Nekik j eslyk van arra, hogy a gyztes csatk utn kivteles kpessg hadvezrek lpjenek el soraikbl. A hadvezrekkel seregeket kpezhetnk ki a vrosokban. A seregekbe hrom egysg rakhat, amit nagyon meg kell gondolnunk, mert arra mr nem lesz lehetsgnk ksbb, hogy onnan ki is vegyk ket. A hadvezrek msik hasznos kpessge a csodk ptsnek felgyorstsa. Ez fleg akkor j, amikor az egyik ellenfelnk mr ppen befejezn a piramist, s mi egy krrel elttk felptjk a hadvezr segtsgvel. Az ellenfltl zskmnyolt vrosokat csak abban az esetben tartsuk meg, ha ott csoda tallhat. A legjobb egybl lerombolni, s a hadsereget kvet telepesek egyikvel jra alaptani. Az j vrost sajt munksokkal gyorsan benpesthetjk, s gy lzong-forrong darzsfszek helyett fejlett, sajt vrost kapunk az ltalunk preferlt ltestmnyekkel. Az ellensges vrosok felgetse utn mindig kapunk kt idegen nemzetisg munkst. Sajnos ezek nemzeti ntudatuknl fogva nem nagyon szeretnek dolgozni, a rjuk bzott feladatokat ltalban ktszer annyi id alatt vgzik el, mint a sajt munksaink.
Nagyon hatkony taktika a jtk elejn a lovassg s a karddal felszerelt gyalogsg minl gyorsabb kifejlesztse. A jtk elejn a despotizmusban lehetsgnk van a npessg egy rsznek felldozsval gyorstani ezeknek az egysgeknek az ellltst. Ehhez a taktikhoz azonban szksgnk lesz lovakra s vasra. Ezek a nyersanyagok vletlenszeren jelennek meg a trkpen bizonyos felfedezsek utn. A nyersanyagokat azonnal kapcsoljuk ssze a legkzelebbi vrossal egy t ltal, csak gy profitlhatunk bellk. A bnyk kimerlst a gp vletlenszeren generlja minden kr vgn. Nagyon fontos, hogy mindig dnt flnnyel vonuljunk a harcba. Semmi rtelme nincs hrom lovassal megtmadni egy civilizcit, ilyen esetben egyrtelmen veresgre vagyunk tlve. Inkbb vrjunk mg nhny krt, s rohanjuk le az ellenfelet 20 lovassal. A fcl mindig legyen az ellenfl fvrosa, valamint a birodalom kettszaktsa. Gondoljunk arra, hogy a fvrostl tvolabb es vrosokban a korrupci s a pocskols eszmletlenl nagy. A jtkban nagyon nagy szerepet kapott a diplomcia, ezt hasznljuk is ki. Hbor esetn kerljk el a tbbfrontos sszetzseket. Kssnk katonai szvetsgeket, s nyugodtan ajnljunk fel krnknt nhny aranyat a vonakod szomszdoknak. Valamirt a gp szereti ezeket a krnknti bevteleket, ennyit megr neknk, hogy ne ugorjon vratlanul a torkunknak. A hossz tv stratginkban persze szvetsges orszg is szerepelhet potencilis ldozatknt, teht jl jhet ksbb, ha kicsit meggyengtjk mg bkeidben. Ekkor beszljk r az orszg uralkodjt, hogy engedje meg az orszga terletn val szabad tjrst. Kis szerencsvel bele is fog egyezni, ekkor jn a trkk. Kldjnk egy halom munkst az terletre, s kezdjk el trendezni az ltestmnyeit. Az ntzsek helyre pakoljunk bnykat, ltessk be erdvel a legjobb termfldeit, a bnyk helyre meg pakoljunk erdtmnyeket. Ezzel a mdszerrel teljesen sszezavarjuk a gazdasgt, s mire hborra kerl a sor, mr nem lesz meg az a szp nyugodt htorszga, amely elengedhetetlen a gyzelemhez.
Az ipari korig a lovassg nagyon nagy szerepet fog jtszani a hadviselsben, rdemes tovbbfejleszteni. Aki azonban elszr teszi r a kezt a modern pnclosokra, az igen gyorsan kpes megtrni a lovasok egyeduralmt. Klnsen igaz ez a nmetekre, az klnleges egysgk a Prduc tank, mely a kor legersebb harckocsija. Figyeljnk arra, hogy a harckocsikat soha nem pakoljuk be hadseregbe, mert elvesztik a tbbszr tmadsi kpessgket (a hadseregbe rakott egysgeket nem tudjuk tovbbfejleszteni se). Atomfegyvert mg vgszksg esetn sem rdemes bevetni, tl nagy krnyezetszennyezssel jr, valamint a globlis felmelegedst is elsegti (a felmelegeds hatsainak cskkentse rdekben ltessnk minl tbb erdt a munksainkkal).
A diplomciai gyzelem
A vres csatk helyett dnthetnk a bks, diplomciai hadvisels mellett is. Ilyenkor a civilizcik szavaznak arrl, hogy ki legyen a vilg diplomciai vezetje. A szavazs kirshoz meg kell ptennk az Egyesl Nemzetek csodt. A szavazatok dnt tbbsgt azonban nem is olyan knny megszerezni. Nhny tipp a tbbi civilizci rokonszenvnek az elnyershez. A legfontosabb szably, hogy soha, semmilyen krlmnyek kzepette ne kezdemnyezznk hbort. Bkeidben kerljk a katonai szvetsgeket, ne keveredjnk feleslegesen hborba szvetsgeseink kedvrt. Amint viszont megtmad minket valaki, azonnal pnzeljk le a szomszdainkat, hogy segtsenek az agresszor elleni kzdelemben. Ilyenkor knyrtelenl vgezznk azzal a civilizcival, hiszen a jvben az szavazatra mr nemigen szmthatunk. A vrosait ne romboljuk le, hiszen bartaink az effle npirtst nem nzik j szemmel. A hbort lehetsgnk lesz elkerlni, de csak akkor, ha megfelel hadsereggel rendelkeznk. A gp gyakran csal, s pontosan tudja, melyik civilizci hanyagolta el a hadserege fejlesztst. A kiszemelt ldozatot nhny kr alatt le is rohanja, radsul mg segtket is toboroz maga mell.
A megkttt szerzdseket soha ne mondjuk fel, mindig tartsuk be a szavunkat, a gp nem felejt, s tbb szz v tvlatbl is emlkszik rulsunkra. Nagyon fontos, hogy a szavazs megkezdse eltt halmozzuk el ajndkokkal a szavazinkat. A luxuscikkek, a nyersanyagok, a technolgik s a vrosok tadsval knnyedn megszerezhetjk a vgs gyzelemhez hinyz szavazatokat. A gyzelemnek ezt a mdjt akkor rdemes vlasztani, ha az ellenfl nagyon elhzott katonai s technolgiai tren. Sokszor a kzepesen fejlett civilizciknak nagyobb eslye van a diplomciai gyzelemre, mint a szuperhatalmaknak.
A csodk
A jtk taln legjobban eltallt rsze, de bosszant is lehet, ha nem a megfelel helyen hasznljuk ket. Tegyk fel, hogy szeretnnk megpteni a piramist, hogy aztn az magtrknt funkcionljon minden vrosunkban. Belelnk egy halom idt s pnzt, aztn kiderl, hogy azon a fldrszen csak t vrosunk van. Ilyenkor inkbb rdemes pteni t magtrat, olcsbban s gyorsabban kijvnk, mint egy piramissal (persze, ha nem szmoljuk a kulturlis elnyket). Bizonyos csodk a technolgiai fejlds bizonyos pontjn elavulnak, nem rt figyelemmel ksrni ezeket, ne a kvetkez krben derljn ki, hogy az erfesztsnk fabatkt sem r. A cikkben szerepl kt tblzatban sszefoglaltuk a Civilization III csodit. Az attribtumok oszlopban azok az alaptulajdonsgok tallhatk, melyeknek jellemznek kell lennik a csodt pt civilizcira az aranykor elrshez. Vegyk pldul az egyiptomiakat. Mint tudjuk, k meglehetsen vallsos npek, gy a piramis befejezse utn azonnal belpnek az aranykorba (mivel az attribtumok kztt szerepel a vallsossg). A nagy csodkat csak egy helyen lehet felpteni, s a vros elfoglalsakor nem semmislnek meg.
|