Tropico 2: Pirate Cove Tippek-trkkk
ismeretlen 2006.07.13. 13:45
Tropico 2: Pirate Cove Tippek-trkkk.
Tropico 2: Pirate Cove
Tippek-trkkk
Mint a legtbb gazdasgi szimulciban, a Tropico 2-ben is a prosperl gazdasg beindtsa a legnehezebb. gy gondoltuk, nhny tipp hasznos lehet a kezdshez – klnsen azok szmra, akik nem jtszottak mg az els Tropicval sem –, megelzend a netes frumokon sokat panaszolt „mindenk megvan az embereimnek, mgis boldogtalanok” feelinget (nem, nincs meg minden, legfeljebb nem vesszk szre, hogy valami hibdzik). Ez a cikk teht nem egy pontrl pontra trtn vgigjtszs (arra a lapzrta miatt nem is lett volna elegend idm, mivel csak a hadjrat kb. 60-70 jtkrt emsztene fel), csak egy remnyeim szerint hasznos trkkcsokor.
Ahol a hallfejes lobog leng
A legalapvetbb, legfontosabb stratgiai elem a jtkban a vroskp tervezse: egy jl felptett telepls mr fl siker. Hrom lnyeges szempontot rdemes figyelembe venni az ptkezsnl: egyrszt a kalzok s a foglyok letternek minl jobb elklntst, msrszt az pletek helyignyt, harmadrszt az pletek nyersanyag-ignybl s a termelt rubl add szlltst. Ez utbbira egy plda: a Sea Rations Factory kukoricbl gyrt olyan lelmiszer-csomagokat, amelyeket a hajk hasznlnak a tengeren – logikus teht, hogy a dokkokhoz s kukoricafarmokhoz kzel ptsk, hogy mind a kukorica, mind a termelt lelmiszer gyorsan eljuthasson rendeltetsi helyre. A plusz helyigny figyelembe vtele csak a farmok esetben lnyeges: szabadon kell hagyni mellettk nmi termfldet, hogy zavartalanul teremhessen a kukorica, dohny, cukornd, bann s papaya. Vgl, az letterek elvlasztsra (s egybknt is) a kalzok rzkenyebbek, ezrt ajnlatos elssorban az ignyeik szerint elhelyezni a ltestmnyeket.
A fentiekbl kvetkezen egy tipikus, jl szervezett kalzsziget a kvetkezkppen nz ki: a vigalmi- s a laknegyed a part mellett, a dokkokhoz kzel helyezkedik el (hogy a kalzok ne keveredjenek a foglyokkal, s hamar visszarhessenek a hajkra), a tbbi plet inkbb a sziget belsejben tallhat. Ezen bell a vigalmi negyed hatrn helyezkednek el azok az ipari ltestmnyek (az emltett lelmiszergyr, kohk, gynt-, s fegyverkovcs-mhelyek, stb.), amelyek a hajra val felszerelst gyrtjk, s amelyek termkeinek szintn a lehet legrvidebb ton kell eljutniuk a dokkokba. Vgl, a mezgazdasgi krzet a sziget belseje fel terjeszkedik (a farmok ugyebr nincsenek tl kzel egymshoz, hogy legyen termterletk), mg a termnyeket feldolgoz gyrak (frszzemek, rumleprl, szivargyr, stb.) valahol a mezgazdasgi s az ipari negyed hatrn tallhatk. A nyersanyagokat illeten szeretnk eloszlatni egy tvhitet: a jtk zlddel jelzi az ptend ltestmnyhez tartoz nyersanyagban gazdag terleteket. Ezeket az pleteket NEM ezeken a zld terleteken kell felhzni, hanem a zld terletek MELLETT. (A farmoknak elg sok termfldet tallunk, csak az rcbnya helyt keresve nincs tl sok vlasztsi lehetsgnk – ezrt ne ptsnk r semmivel az rcben gazdag terletekre, s az rcbnyhoz kzel helyezzk el a fmfeldolgoz gyrakat.)
Termszetesen a fenti pleteken kvl a morlt szablyoz ltestmnyeknek is helyet kell majd tallnunk (bvebben lsd ksbb), s minden plet kztt biztostanunk kell az tjrst nhny jl elhelyezett ttal. Krds lehet mg, hogy mi a kvetend ptsi sorrend – erre tbbfle receptet tallunk a bevezetben emltett cmen. A legelfogadottabb (s taln legmkdkpesebb) taln a kvetkez: Timber Camp – Construction Tent – Sea Ration Factory – Iron Mine – 2-3 darab Wench Hut – Smuggler’s Dive – Blast Furnace – Brewery – Blacksmith – Dokk – Hajgyr. Ez a sorrend tbb-kevsb kiegyenslyozott termelst teremt mr a jtk elejn.
Akiken a korbcs csattog
Nagyon fontos – s sok jtkos errl feledkezik el –, hogy az pletek nem mkdnek szemlyzet nlkl, s szemlyzet alatt nemcsak az egyes ltestmnyek felhzshoz elengedhetetlen kpzett szakembereket rtem, hanem az egyszer ktkezi munksokat is. A kpzetlen foglyok a megfelel pletekben maguk alakulnak bnyssz, farmerr vagy ppen utcalnny, viszont a fogolyltszm nvelse nlkl egyszer csak elfogynak, s az j pletek resen fognak llni. Ezrt hajinkkal minl elbb fel kell fedeznnk nhny teleplst, ahonnan foglyokat rabolhatunk, illetve a meglv pletekben dolgozk kirgsval s az gy felszabadult munkahelyek letiltsval – piros iksszel jells – teremthetnk szabad munkaert. Pldul ha mr beindult egy kukoricafarm, ngy helyett kt farmer is elegend az igazgatshoz, a tbbit „t lehet kpezni szvnnek”, ahogy Hofi mondta. A szabad munksokat az pletek prioritsnak lltsval irnythatjuk a megfelel munkahelyekre. A hatkonysg rdekben rdemes nha a foglyok nemre is figyelni: nehzipari munkkra a frfiak jobban kaphatak, mg a nk a vigalmi negyedben s az lelmiszeriparban talljk meg helyket, a farmokra pedig ugyanolyan kedvvel mennek mindkt nem kpviseli. Kiemelt fontossgak a szlltk („hauler”-ek), akik a nyersanyagot s a termnyeket juttatjk el rendeltetsi helykre. Termelzemben vagy szrakoztat intzmnyben mindig legyen szllt, ellenkez esetben hiba mkdkpes az plet, nyersanyag/termk hjn nem vgzi a dolgt. Ha ptnk egy temett, ksbb az elhallozott kalzok hullibl gyrthatunk csontvzakat (100 arany/darab), akik remek szlltkk vlnak (nem panaszkodnak semmire). R lesznk szorulva erre a lehetsgre, mert a fogolyllomny az emberrablsok ellenre is lassabban fog gyarapodni a kelletnl, mr csak azrt is, mert gyakran a kalzok szmt is bellk fogjuk szinten tartani knyszersorozssal („Press Gang” rendelet – ezzel egybknt vigyzni kell, jl nzzk meg, hogy kit sorozunk be, nehogy kalzt csinljunk pldul a sziget egyetlen hajcsbl). Vgl rdemes kln figyelmet szentelni nehz munkval rabolt kpzett szakembereinkre is. Gyakran megteszik ugyanis, hogy amg felptjk rendeltetsszer munkahelyket, bellnak valami alacsonyabb szint helyre, s ott is maradnak. Pldul egy kpzett kurtizn lazn elfoglalja a legszakadtabb ringy-kunyht, ha az resen ll, s a vadonatj kurtiznszalon felplse utn sem kltzik t, hacsak nem rgjuk ki. A kpzett farmerekkel hasonl a helyzet (rdemes egybknt a jtk korai szakaszban rabolni 2-3 kpzett farmert, hogy a cukornd s a dohny termesztse megindulhasson, s a majdani rumleprlt s dohnygyrat mr sok nyersanyag fogadja). Extrm esetben (pldul ha mr tele van ptve a sziget, vagy ha legutbbi portyinkrl rengeteg foglyot hoztak hajink) elfordulhat, hogy nem szeretnnk tbb foglyot hozni a szigetre. Ilyenkor segt a „Walk the plank” rendelet, amelynek azonban van egy jelents hibja: nemcsak a foglyok, hanem a portykon szerezhet friss kalzok rablst is lelltja (teht csak pnzt s felszerelst zskmnyolhatunk). Mivel a foglyok s a kalzok ltszmt rint kvnatos intzkedsek gykeresen eltrhetnek egymstl, a jvbeli patch els dolga lesz sztvlasztani ezt a rendeletet, kln foglyokra s kalzokra vonatkoztatva.
Amit a cscselk kr
rdemes kln bekezdst sznni az emberek morljra, amelyet kt kis sznes cskon lthatunk a kperny bal als sarkban. A morljavt pleteken kvl a kalzok anarchit s vdelmet ignyelnek, a foglyok pedig rendet s flelmet. Az anarchia s a rend tik egymst, elssorban ezrt kell elszeparlni a kalzok lettert a foglyoktl. Mivel a kalzok hisztisebbek, mint a rabok, elszr az morljukkal kell trdnnk. Elszr is gyorsan pteni kell 2-3 szajhakunyht, egy csapszket s egy llatviadal-arnt (s persze mindet el kell ltnunk szemlyzettel), hogy az alapvet szrakozsi lehetsgek adottak legyenek. Msodszor gondoskodnunk kell anarchirl, amelyet elssorban a kalzlaksok egymshoz kzeli ptsvel rhetnk el (minden kalzplet sugroz nmi anarchit), valamint anarchia-dekorcikkal (rdemes a „Very anarchy dcor”-t hasznlni, mert a gyengbb vltozat vajmi keveset r). Vgl a vdelem is igen fontos tnyez, erre szintn a fejlettebb vdelmi ltvnyelemet szoktam hasznlni, illetve gykat (erdt csak ritkn, csak ha mr nagyon srnak rte). A ksbbiekben a kapitnyok is elllhatnak extra ignyekkel – papagj, falb (!), divatos kalpag –, de abbl mg soha nem szrmazott komolyabb bajom, hogy ezt a kvetelst nem teljestettem. Persze ha nagyon sok pnznk van, ennek a krsnek is eleget lehet tenni, de ha sokat fosztogatunk, a vletlenszm-genertor gyis elnk sodor egy madridomrt, csot vagy kalapost, s akkor mr felhzhatjuk ezeket a luxuspleteket. Egybknt ha gyorsan kell morlt nvelni, rdemes hasznlni valamelyik idevg rendeletet (kalzfesztivl, ingyen rum, pnzadomny, stb).
A foglyok ignyeit nmileg egyszerbb teljesteni. Nhny jl elhelyezett rtoronnyal (kalz-szemlyzet szksges) s kettes szint rmiszt ltvnyelemmel knnyen megteremthetjk a rendet s a flelmet, ksbb pedig akasztfval s knzkamrval tarthatjuk szinten (ha ez sem segtene, a megfelel rendeletekkel – pldul vletlenszer kivgzsekkel – azonnali hatst rhetnk el). Extra pletignyek a raboknl is lesznek, de egy templommal s egy patikval (ez utbbit egybknt a kalzok is ignyelni fogjk) mr jk is lesznk nluk. Ha mr beindult a termels, mg egy hotelt rdemes felhzni valahol a kalzok s foglyok letternek a hatrn, hogy tehets foglyaink (wealthy captives) kipihenhessk magukat, szigeten tlttt napjaikkal felsrfolva az rtk krhet vltsgdjat.
Amitl az erszny hzik
Ha mr a vltsgdjnl tartunk, essen sz a piszkos anyagiakrl is, vagyis arrl, hogy mit tehetnk, ha kirl a kincstr. Az emltett tehets foglyok komolyabb bevteli forrst jelentenek, mint gondolnnk. Nem elg, hogy 1000-1500 arany krli rtkre „hizlalhatjuk” ket a szigeten, amg a „Ransom Captive” rendelettel szlnek nem eresztjk ket (egyszerre tbb foglyot kiss knyelmetlenl, a fknyv megfelel oldaln, Ctrl lenyomsval engedhetnk el), de amg vendgszeretetnket lvezik, nem dolgoznak, hanem a vigalmi negyedben szrakoznak, akrcsak kalzaink (viszont a tehets foglyok nem hajznak ki, gy az fogyasztsukra mindenkor szmthatunk). Ebbl kvetkezik, hogy egy tovbbi bevteli forrs a vendglt s szrakoztat intzmnyekben elklttt pnz (valamint a kalzhzak lakbre), amely ugyan nem elegend ahhoz, hogy a sziget mkdst nullszaldss tegye, de rezni fogjuk jtkony hatst az llamkasszn. Kis ttelben ugyan, de pnzt nyerhetnk gy is, ha ledzeroljuk a felesleges(s vlt), de fenntartsi kltsggel rendelkez pleteket, vagy ha kalzz tnk pr felesleges foglyot, ezltal tovbbi fizetvendgeket teremtve. Vgl, de inkbb elssorban tengeri portyzsokkal tlthetjk meg a kincstrat s azt a szp, hallfej alak kpletet, ami kapitnyunknl amolyan nyugdjbiztostsi pnztrknt funkcionl…
Amitl a szrazfldi patknyok rettegnek
Nem vletlen, hogy az indulskor vlaszthat kapitnyok tulajdonsgai kzl a hajcsi s a fegyvermesteri jrtassg a legnpszerbb, ugyanis e kett a jtk legfontosabb elemt, azaz a tengeri portyzst tmogatja. Mint lttuk, ahhoz, hogy hajnk lehessen, dokkot (hajnknt egyet) s hajgyrat kell ptennk, de ahhoz, hogy hajzni indulhassunk, vagy tovbbi fl tucat pletet, amelyek a haj felszerelst s elltmnyt gyrtjk (ha sok pnznk van, egy Black Market plet is sokat segt, ahol drgn ugyan, de azonnal megkapunk brmilyen felszerelst). Ezeket a javakat szlltmunksok viszik a dokkokba, ezrt a dokkok prioritst rdemes magasra lltani, hogyha esetleg ppen henhal a dokkhoz tartoz szllt (kevs farm s tkez esetn ez elfordulhat), rgtn j llhasson a helybe. A hajk szemlyzett „Press Gang” rendelettel vagy a portyzsok sorn hozznk bellt kalzokkal teremthetjk el, az j haj kapitnyt pedig borsos aranyakrt vsrolhatjuk (a kapitny minsge, luxussal val elltottsga a kalzok csatlakozsi kedvre van hatssal). A hajtpusokat illeten a tblzat segtsget nyjt – eleinte egy Snowt s egy Schoonert rdemes fenntartani, a ksbbiekben pedig sok-sok Brigandine-t s egy-kt Frigate-ot. Mivel a morl cskken a tengeren (plne, ha a kapitny osztozkodst nzre lltjuk), nem rt, ha kb. 2 hnapot engedjk pihenni a legnysget, mieltt jra vzre kldennk ket (csak a hossz portyzsok utn, emberrablst kveten ez nem szksges). A hajk hatkonysgt iskolk ptsvel s a matrzok „tovbbkpzsvel” nvelhetjk, ez esetben viszont egyrszt rendeletet is kell hoznunk erre (maguktl nem tanulnak a kalzok), msrszt nem rt vigyzni drga pnzen kitanttatott ’j munksembereinkre’, azaz gyorsabb hajkra tenni ket, s visszavenni az agresszivitst „Plunder’em”-re vagy „Harras’em”-re. Ha 3-4 fosztogatst megejtettnk egy terleten, kldjk tovbb a haj(ka)t a stratgiai trkpen, ugyanis ennyi id utn a helyi nagyhatalmak mr bntet armadt kldenek a kivgzsnkre. Ahogy felfedezzk a stratgiai trkpet (9 megismersi szint ltezik terletenknt), gy mozoghatunk egyre biztosabban a Karib-tengeren, s elkezdhetjk kijtszani a nagyhatalmakat is egyms ellen… Helyhiny miatt ennek taglalsa most elmarad (gyis csak nhny rendelet megfelel hasznlatrl van sz), aki azonban idig eljut, mr lesz annyira profi, hogy ez se okozzon gondot neki. Ht akkor: tengerre, magyar!
Stki
Doboz: Ht tenger hat rdge:
Haj neve |
Fa |
Arany |
Szemlyzet |
Kaja |
Szablya |
gy |
Muskta |
Elny/Htrny |
Snow |
20 |
0 |
5 |
5 |
4 |
4 |
4 |
Nem kerl aranyba, ezrt idelis felfedezhaj a korai szakaszban. Szakember-rablsra alkalmas, tengeri portyra kevsb. |
Schooner |
30 |
100 |
8 |
8 |
7 |
8 |
7 |
A rvidtv hajk legjobbja. Mindenre kivlan alkalmas, mg portyzsokra is, mivel gyorsasga miatt lehagyja ldzit. |
Sloop |
50 |
250 |
11 |
10 |
10 |
16 |
10 |
r/teljestmny arnyban az egyik legrosszabb haj. rdemes helyette inkbb kt Schoonert gyrtani, esetleg sprolni mg egy kicsit, s rgtn Brigandine-t venni. |
Brigandine |
70 |
500 |
11 |
30 |
10 |
12 |
10 |
A legjobb haj a jtkban. Gyors, akr egy Schooner, ezrt portyzsra elsrang. Egyetlen gyengje a csekly tmader, amit a szemlyzet fejlesztsvel lehet orvosolni. |
Frigate |
125 |
1000 |
18 |
40 |
17 |
26 |
17 |
Szintn kellemes darab, tvoli vizekre, hosszabb portyzsokra kivlan alkalmas, br a gyorsabb hajk meglpnek elle (valamint egyes netes vlemnyek szerint knnyen sllyed). |
Galleon |
150 |
1000 |
21 |
60 |
20 |
40 |
20 |
Br impoznsak az rtkei, nem rdemes Galleont gyrtani, mert annyira lass szegny, hogy mindenki rhgve lehagyja. |
|